אם פעם חנויות מצליחות היו בעיקר כאלה שהיו ממקומות ברחובות מרכזיים והומי אדם , מעוצבות
לעילא ולעילא, הרי שהיום בעידן המסחר האלקטרוני, עסקים קמעונאיים מצליחים משוחררים מאילוצי
זמן ומקום, כאשר חנות משגשת בשנות האלפיים יכול להיות לא יותר מאשר מחילת תצוגה תת
קרקרעית בקומת החנייה של הקניון או לחילופין במחסן ישן שממוקם בחצר האחורית של ביתנו.
בשביל להנות מתנועת קונים איכותית, מפולחת וחוזרת אנחנו כבר לא צריכים להיות ממוקמים באזור
הסנטר, גם חוות שרתים מרוחקת באייוה יכולה להספיק . הרי למה להיות נגיש רק לעוברי אורח
ברחוב מסויים , פופולארי ככל שיהיה כאשר אני יכול להיות נגיש לכל העולם.
אינני האדם היחיד שמבין זאת, והסוחרים הממולחים ביותר של ימינו הפכו את האינטרנט לזירת
המסחר המרכזית שלהם. עם עלויות תפעול זולות יחסית לחנות פיזית, נגישות גלובאלית ויכולות
שיווק ופרסום ואפקטיביות שיכולות להתממש רק במרחב הדיגיטלי, אי אפשר להאשים אותם.
עם זאת תמיד צריך לזכור שחנות וירטואלית, גם אם היא הרבה יותר יעילה מחנות סטנדרטית , היא
עדיין מצריכה השקעה של משאבים, כמו זמן, מחשבה יצירתית, וכן גם כסף. על כן, בשביל שהכסף
שאתה משקיע באיקומרס יצדיק את עצמו, הכנו לך סקירה של צ'ק ליסט קצר של פעולות שאסור
לוותר עליהם, אלא אם אתה לא מעוניין למקסם מכירות ורווחים.
גוגל אנליטיקס Enhanced Ecommerce
אין היום כמעט אתר אינטרנט שאינו מחובר לאפליקציית ניטוור הרשת הפופלארית בעולם- גוגל
אנליטיקס. עם זאת, ברוב המוחלט של האתרים מדובר בהתקנה הבסיסית ביותר, שעיקר השימוש
בה נעשה לצורך למעקב אחר היקף התנועה באתר ומקורותיה. בפועל ניתן להוציא מגוגל אנליטיקס
הרבה יותר, ואם אתם מנהלים חנות איקומרס אתם לא יכולים להתפשר על העניין.
רמת ההטמעה המורכבת והמפורטת ביותר של גוגל אנליטיקס נקראת Enhanced Ecommerce והיא
מאפשרת לנו לנהל באופן מתקדם את כל תהליכי אופטימזציית המכירה באתר, החל מחישוב מדוייק
של החזר ההשקעה על הקמפיינים, מעקב אחר המוצרים והגולשים הכי רווחיים שלנו, ועד לאיתור
דליפות של תנועה ממשפך המכירה שלנו (funnel). האופציות המתקדמות של אנליטיקס טומנות
בחובן אפשרויות יקרות ערך, ולמרות שהטמעה שלהן היא לא פשוטה ודורשת משאבים, אסור לנו,
קמעונאי הרשת, לוותר עליהן.
רימרקטינג וסגמנטציה
רימרקטינג – מי לא שמע על מהפכת הפרסום הזו שגוגל הכניסה לחיינו אי שם בשנת 2012
ושיושמה בהמשך בלא פחות הצלחה גם על פלטפורמת פייסבוק. בניגוד למה שאנחנו אולי חושבים,
המונח רימרקטינג הוא בפועל עמוק הרבה יותר מאשר תצוגה חוזרת של מודעות לגולשים באתר.
זהו למעשה כרטיס הכניסה שלנו לעולם הביג דאטה שמאפשר לנו לייצר מגוון רחב של קהלים בעלי
מכנה משותף שמעניין אותנו, למשל: גולשים שהתעניינו במוצר מסוים ; הגולשים הרוחיים ביותר
בחנות ; גולשים שהוסיפו מוצרים לעגלת הקניות אך לא השלימו רכישה ועוד.
כל קהל שכזה יכול לקבל מאיתנו מסרים פרסומיים מותאמים אישית, למשל – הנחה מיוחדת
לגולשים שהיו קרובים להשלמת תהליך רכישה וזקוקים לחיזוק נוסף בשביל להשלים את הרכישה.
דבר נוסף שעלינו לזכור הוא שכל סגמנט כזה מכיל מאפיינים משותפים דרכם ניתן להרחיב את
הנוכחות שלנו בקרב קהלים בעלי מאפיינים דומים שלא בהכרח נחשפו אלינו עדיין. גם כאן, להטמעה
נכונה של גוגל אנליטקס חשיבות מכרעת בפיתוח היכולת שלנו לייצר רשימות רימרקטינג איכותיות
ולנתח את המאפיינים שלהן.
אופטימזציית תוכן מותאמת למסחר אלקטרוני
כולנו יודעים כמה משאבים והשקעה נדרשים על מנת לפרסם ולשווק, ועם זאת עדיין לא מעט בעלי
חנויות אונליין מוותרים בלי להניד עפעף על טראפיק חינמי שהוא אולי גם האיכותי ביותר, זה שיכול
להגיע אלינו ללא כל עלות דרך תנועת החיפוש האורגנית. כמות חיפושי המותגים והמידע לפני
רכישה ברשת היא עצומה ואנחנו יכולים בהחלט ליהנות מנתח עסיסי של חיפושים אורגניים
רלוונטיים, אם רק נקפיד על עקרונות עבודה נכונים באתר שלנו.
אתרי איקומרס באופן טבעי הם אתרים מורכבים שמכילים המון עמודי מוצרים קטגוריות מוצרים,
מאמרי מידע ועוד. אולם לא אחת קורה שדווקא בגלל המורכבות והיקפי התוכן הגדולים, במקום
שיהפכו למקור לתנועה אורגנית איכותית הם הופכים לעקב אכילס של הנראות האורגנית שלנו.
באתרי איקומרס חשוב, אולי יותר מאתרים אחרים, לייצר ארכיטקטורת תוכן נכונה שנגישה לזחלני
החיפוש. לא מעט חנויות רשת סובלות מדפי מוצרים משוכפלים, חסרי תיאור ייחודי ונטולי סטנדרטים
בסיסיים של SEO . המשמעות של זה היא כסף שמונח לפתחנו אך אנו מעדיפים להתעלם ממנו, או
אפילו לזרוק אותו לפח, בגלל חוסר מודעות או סתם עצלות.
לסיכום, האינטרנט יכול להיות מקור הצמיחה המשמעותי ביותר של העסק הקמעונאי שלנו. עם זאת,
תהליכי מכירה באינטרנט לא משתפרים באופן אוטומטי, ללא שנטפח ונקפיד על עקרונות עבודה
איכותיים ומקצועיים. כל הכלים המתקדמים ביותר להצלחת העסק שלנו זמינים לנו ברשת, אנחנו
צריכים רק לדעת להרים את הכפפה ולהשתמש בהם באופן יעיל ומושכל.